[ Pobierz całość w formacie PDF ]
cja sztuki oraz relacje z wydarzeÅ„ artystycznych. W przeciwieÅ„stwie do Rádia
Slovensko, ma wąskie grono słuchaczy, przez co nie jest tak popularne wśród
reklamodawców.
Rádio Rock FM powstaÅ‚o 4 marca 1991 roku jako spółka akcyjna, by nastÄ™p-
nie, w roku 1998, stać się częścią SRo46. Potencjalnym odbiorcą jest słuchacz
młodej i średniej generacji. Jest to stacja radiowa o profilu muzycznym, a jej
slogan reklamowy brzmi: Radio dla wszystkich uszu47. Dzięki swojemu lekkie-
mu charakterowi, tworzonemu przez muzycznÄ… publicystykÄ™, niekomentowane
informacje oraz konkursy, okazało się popularnym programem relaksacyjnym.
Jest to druga po Rádiu Slovensko stacja radiowa, która przynosi najwyż-
sze dochody z reklamy. W listopadzie 2004 r. jej nazwa została zmieniona na
Rádio FM. Powodem zmiany byÅ‚ fakt, że rockowa muzyka już od dÅ‚uższego cza-
su przestała być dominującą. Charakter radia można określić jako czarno- biały
w ciągu dnia przeważa muzyka popularna, natomiast wieczór zorientowany
jest na słuchacza muzyki alternatywnej, którego gusty wcześniej było w stanie
zaspokoić tylko Rádio Ragtime.
Rádio Regina nadaje na Å›rednich falach program dla regionów: bratysÅ‚aw-
skiego i Słowacji Zachodniej, Słowacji Zrodkowej oraz Słowacji Wschodniej. Jego głów-
nym zadaniem jest dostarczenie informacji z regionów dla mieszkańców tych regio-
nów, dlatego hasło reklamowe brzmi: Mamy do siebie blisko48. Radio na swoich falach
prezentuje również audycje przybliżające słuchaczom kulturę, sztukę oraz obyczaje
i zwyczaje panujące w danych regionach. Program nadawany jest z trzech głównych
centrów Bratysławy, Bańskiej Bystrzycy oraz Koszyc, przy czym każde z nich two-
43
Działalność radia w Słowacji zaczęła się 3 sierpnia 1926 w Bratysławie, a od 1927 zaczęła funkcjonować
również filia w Koszycach. Wtedy obie rozgÅ‚oÅ›nie radiowe należaÅ‚y do spółki Rádiojournal, której
właścicielem było państwo.
44
S. Bre%0Å„ka, Médiá v& , Trnawa 2002, s. 83-87.
45
zob. Tabela - Słuchalność rozgłośni radiowych (w %) - listopad 2003 - wrzesień 2004.
46
SRo Slovensky Rozhlas, czyli Radio Słowackie. Definicja zaczepnięta ze Słownika& , s. 670.
47
Rádio pre vaetky uai.
48
Máme k sebe blizko.
28 ROCZNIK PRASOZNAWCZY Rozprawy i artykuły
rzy własny program, istnieje jednak czas, kiedy wszystkie mają wspólne pasmo49.
Rádio Patria skierowane jest do mniejszoÅ›ci narodowych oraz grup etnicznych
w SÅ‚owacji. WyodrÄ™bniÅ‚o siÄ™ z Rádia Regina w roku 2001. Główna redakcja ma siedzi-
bę w Preszowie. Przygotowywane są programy w językach: ukraińskim, romskim,
czeskim, niemieckim oraz polskim. Na początku, już w roku 1934 roku, ze studia
w Koszycach rozpoczęto nadawać audycje dla Rusinów i Ukraińców.
Mniejszości węgierskiej poświęcono najwięcej czasu antenowego jest to oko-
ło 78,6% ze wszystkich nadawanych audycji, 14 godzin dotyczy Rusinów oraz
mniejszości ukraińskiej, raz w tygodniu nadawany jest półgodzinny magazyn
dla Romów. W 1994 roku powstał blok dla mniejszości niemieckiej.
Rádio Slovakia International nadaje program dla krajanów mieszkajÄ…cych
za granicą, informuje o wydarzeniach gospodarczych, kulturalnych i społecz-
nych. Powstało w 1993 roku, na początku emitowało audycje tylko w języku
słowackim, a niedługo potem w językach: angielskim, niemieckim, francuskim,
rosyjskim, od 2003 również w hiszpańskim. Radio jest odbierane we wszystkich
krajach Europy, w Południowej i Północnej Ameryce oraz w Australii.
W drugiej poÅ‚owie 2000 roku SRo rozszerzyÅ‚ swojÄ… ofertÄ™ programowÄ… o Rádio
INET (www.slovakradio.sk), które umożliwia odbieranie radia on- line. Słuchać
przez internet można Rádio Slovensko, Rádio Devín, FM Rádio oraz Rádio Regi-
na. Na stronie internetowej dostępne są informacje o programach wszystkich
stacji, aktualizowane codziennie informacje z kraju w sześciu językach oraz ich
archiwum, poza tym informacje o normach prawnych regulujących działalność
radia itd. Do projektów wchodzÄ…cych w skÅ‚ad Rádia INET należy również maga-
zyn kulturalny RádioZine, Rádio ART kierowane do artystów oraz Dor dzieciÄ™-
ce radio obrazkowe50.
Głównym zródłem dochodów radia publicznego są środki z abonamentu, któ-
ry w 1997 roku zwiększył się o 50%, z 20 na 30 Sk, a w 2003 wynosił już 40
Sk miesięcznie. W Słowacji liczba domostw wynosi obecnie około 1 800 000
i aż 99,6% z nich posiada jeden lub więcej radioodbiorników, abonament płaci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
© 2009 Silni rzÄ…dzÄ…, sÅ‚abych rzuca siÄ™ na pożarcie, ci poÅ›redni gdzieÅ› tam przemykajÄ… niezauważeni jak pierd-cichacz. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates