[ Pobierz całość w formacie PDF ]

W trakcie obserwacji szczególną uwagę należy zwrócić na samodzielne
i sprawne wyszukiwanie podstaw prawnych funkcjonowania podmiotu
gospodarczego, poprawne analizowanie jego struktury organizacyjnej
oraz właściwe organizowanie stanowiska pracy z uwzględnieniem
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz wymagań ergonomii. Oceny umiejętności uczniów dokonuje
opiekun praktyki, na podstawie obserwacji wykonywanych zadań oraz
sposobu prowadzenia dzienniczka praktyki.
109
Jednostka modułowa 341[02[.Z6.02
Wykonywanie prac biurowych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń/słuchacz powinien umieć:
- zastosować się do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz wymagań ergonomii,
- określić stanowiska pracy sekretariatu i kadr w jednostce,
- przyjąć i wysłać korespondencję kancelaryjną,
- sporządzić dokumentację zatrudniania i zwalniania pracowników,
- rozróżnić zródła prawa administracyjnego,
- zidentyfikować rodzaje aktów prawnych,
- ustalić hierarchię aktów prawnych,
- zastosować i zarchiwizować przepisy prawne,
- zarchiwizować dokumentację podmiotu gospodarczego,
- scharakteryzować obieg dokumentów,
- przetworzyć uzyskane informacje zgodnie z ich przeznaczeniem,
- zastosować zasady współpracy i współdziałania w zespole,
- skorzystać z programów komputerowych, edytora tekstu,
- posłużyć się nowoczesnymi środkami technicznymi,
- wykorzystać znajomość języka obcego zawodowego w pracy biurowej.
2. Materiał nauczania
Organizowanie pracy sekretariatu.
Organizowanie pracy w dziale kadr.
Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji.
Rejestrowanie i rozdzielanie korespondencji.
Redagowanie pism służbowych w języku ojczystym i obcym
z wykorzystaniem edytora tekstu.
Obsługa interesantów.
Gromadzenie i przechowywanie dokumentacji.
Archiwizowanie dokumentacji podmiotu gospodarczego.
Interpretowanie podstawowych przepisów prawnych kodeksu: pracy,
cywilnego, karnego.
Wskazywanie zródeł prawa.
Ustalanie hierarchii aktów normatywnych.
Wykorzystanie programów użytkowych w pracy biurowej.
Wykorzystanie w pracy biurowej podstawowych środków technicznych:
telefonu, telefaxu, kserokopiarki, niszczarki, dyktafonu.
110
3. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Realizacja programu jednostki modułowej ma na celu doskonalenie
umiejętności wykonywania typowych prac biurowych. Program jednostki
zakłada doskonalenie umiejętności wykonywania podstawowych prac
kancelaryjnych, redagowania pism służbowych, sporządzania protokołów
i sprawozdań, prowadzenia korespondencji, użytkowania nowoczesnych
urządzeń biurowych oraz organizowania stanowiska pracy zgodnie
z wymaganiami ergonomii.
Bardzo ważne jest wyrabianie nawyku rzetelności, dokładności
i systematyczności w wykonywaniu zadań zawodowych.
Wykonywanie zaplanowanych zadań praktycznych należy poprzedzić
instruktażem wstępnym. Instruktaż bieżący powinien towarzyszyć
wszystkim zadaniom wykonywanym przez ucznia. Po zakończeniu pracy
należy przeprowadzić instruktaż końcowy, którego zadaniem jest analiza
i podsumowanie wykonanej przez ucznia pracy.
Uzyskanie przez uczniów odpowiedniego poziomu kompetencji
zawodowych wymaga ukształtowania umiejętności pracy w zespole,
korzystania z różnych zródeł informacji oraz postaw właściwych
dla zawodu.
4. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie osiągnięć uczniów powinno odbywać się przez cały czas
realizacji programu jednostki modułowej, na podstawie określonych
kryteriów. Systematyczne ocenianie motywuje ucznia do pracy i daje
mu satysfakcję z osiągniętych wyników.
Teoretyczne przygotowanie uczniów do wykonywania zadań
praktycznych powinno być sprawdzane w czasie instruktażu wstępnego
poprzez dyskusję.
Poziom opanowania umiejętności zawodowych powinien być
oceniany na podstawie obserwacji dokładności i rzetelności
wykonywanych zadań. Szczególną uwagę należy zwrócić na sprawne
posługiwanie się środkami technicznymi oraz poprawne sporządzanie
pism. Oceny umiejętności uczniów dokonuje opiekun praktyki,
na podstawie obserwacji wykonywanych zadań oraz sposobu
prowadzenia dzienniczka praktyki.
Uczeń powinien samodzielnie sprawdzić wyniki swojej pracy
na podstawie opracowanego przez nauczyciela arkusza oceny.
111
Jednostka modułowa 341[02[.Z6.03
Dokumentowanie zdarzeń gospodarczych
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń/słuchacz powinien umieć:
- posłużyć się zakładowym planem kont,
- sporządzić dokumentację zakupu, produkcji, sprzedaży,
- sporządzić dokumentację pracy i płacy,
- posłużyć się finansowo  księgowym programem komputerowym,
- zinterpretować akty prawne z zakresu dokumentowania zdarzeń
gospodarczych, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • showthemusic.xlx.pl
  • © 2009 Silni rządzą, słabych rzuca się na pożarcie, ci pośredni gdzieś tam przemykają niezauważeni jak pierd-cichacz. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates