[ Pobierz całość w formacie PDF ]

(WE) Nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżeto-
wych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz.Urz. L 306
z 23.11.2011 r., s. 12 14). Do głównych celów tej instytucji zalicza
się: monitorowanie stosowania dyscypliny budżetowej zgodnie z  Paktem
stabilności i wzrostu , monitorowanie implementacji strategii  Europa
2020 oraz paktu euro plus, a także analizowanie sytuacji gospodarczej
państw członkowskich (tamże). Wypada również zaznaczyć, że art. 4 i 8
rozp. Rady Nr 1466/97/WE w brzmieniu nadanym przez rozp. Parlamentu
Europejskiego i Rady Nr 1175/2011/UE z 16.11.2011 r. zmieniającego
rozporządzenie Rady (WE) Nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru
pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych
(Dz.Urz. L 306 z 23.11.2011 r., s. 12 14) stanowi, iż programy stabilności
i konwergencji przedkładane są corocznie w kwietniu, najlepiej do połowy
kwietnia i nie pózniej niż w dniu 30 kwietnia. W stanie prawnym
obowiązującym od 1.1.2013 r. termin aktualizacji WPFP jest zatem zgodny
z terminem w jakim przedkładane są przez Polskę  Krajowy Program
Reform oraz Program Konwergencji .
3 3. Druga zmiana w treści ust. 1 komentowanego artykułu polega na
zastąpieniu terminu  corocznie określeniem  raz w roku . W ocenie
projektodawców taki zabieg ma na celu wyeliminowanie sytuacji, w któ-
rych WPFP mógłby podlegać aktualizacji częściej niż raz w roku (zob.
54
Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy... Przed Art. 106
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku
z realizacją ustawy budżetowej, Druk sejmowy Nr 809). Powyższej
zmianie trudno jednak przypisywać istotne znaczenie merytoryczne. Skoro
w języku polskim termin  corocznie oznacza  co rok to uzasadnione
wydaje się twierdzenie, że w stanie prawnym obowiązującym do końca
2012 r. przepisy FinPublU z 2009 r. również nie przewidywały możliwości
aktualizacji WPFP częściej niż raz w roku (zob. Słownik współczesnego
języka polskiego, B. Dunaj (red.), Warszawa 1996, s. 132).
4. Ustęp 2 komentowanego artykułu w brzmieniu obowiązującym do 4
końca 2012 r. stanowił, iż aktualizacja polega na doprowadzeniu danych
zawartych w WPFP do zgodności z ustawą budżetową na dany rok
budżetowy. W doktrynie zwracano przy tym uwagę na problem relacji
pomiędzy WPFP a ustawą budżetową. Z jednej strony WPFP stanowi
bowiem podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny
rok budżetowy, z drugiej jego aktualizacja polega na dostowaniu do tej
ustawy (zob. C. Kosikowski, Nowa ustawa, s. 281).
5. Z dniem 1.1.2013 r. wszedł w życie przepis stanowiący, iż aktualizacja 5
polega na doprowadzeniu danych zawartych w WPFP do zgodności
z ustawą budżetową na dany rok budżetowy lub, w uzasadnionych przpad-
kach, do zgodności z danymi dotyczącymi przewidywanego wykonania
ustawy budżetowej za poprzedni rok budżetowy. W obowiązującym stanie
prawnym w procesie aktualizacji WPFP zasadą jest zatem doprowadzenie
do zgodności danych zawartych w tym planie z danymi wynikającymi
z ustawy budżetowej na dany rok budżetowy. Wyjątek stanowi aktuali-
zacja polegająca na uzganianiu danych zawartych w WPFP z danymi
dotyczącymi przewidywanego wykonania ustawy budżetowej za poprzedni
rok budżetowy. Znowelizowany przepis w dalszym ciągu budzi jednak
wątpliwości interpretacyjne. Po pierwsze, aktualne pozostaje pytanie o cha-
rakter relacji pomiędzy instrumentem planowania wieloletniego, jakim
jest WPFP, a ustawą budżetową. Po drugie, ustawodawca nie wyjaśnia
co należy rozumieć pod pojęciem  uzasadnionych przypadków , które
uzasadniać mają aktualizację WPFP polegającą na zapewnieniu zgodności
danych zawartych w tym planie z danymi dotyczącymi przewidywanego
wykonania ustawy budżetowej.
6. Zdecydowanie mniej kontrowersyjny wydaje się przepis, w myśl 6
którego aktualizacja polega na skorygowaniu WPFP, w dalszych latach jego
realizacji, w celu zapewnienia zgodności z kierunkami polityki społeczno-
-gospodarczej i średniookresową strategią rozwoju kraju. Wprawdzie zno-
welizowany art. 103 FinPublU z 2009 r. nie stanowi już expressis verbis,
że WPFP uwzględnia cele środeniookresowej strategii rozwoju kraju oraz
kierunki polityki społeczno-gospodarczej RM, muszą być one jednak brane
pod uwagę w procesie aktualizacji tego planu. Planowanie wieloletnie
55
Przed Art. 106 Dział III. Wieloletni Plan Finansowy...
w założeniu ma bowiem promować myślenie strategiczne w dysponowaniu
środkami publicznymi. Warto dodać, że w myśl art. 12a ust. 7 ZasPrPolRU
średniookresowa strategia rozwoju kraju podlega okresowej aktualizacji
co najmniej raz na 4 lata. Ponadto ustawa przewiduje możliwość jej
aktualizacji w każdym terminie, jeżeli wymaga tego aktualna sytuacja
społeczno-gospodarcza kraju (art. 12a w zw. z art. 12 ZasPrPolRU). Z kolei
średniookresowy cel budżetowy podlega przeglądowi co trzy lata, przy
czym w przypadku przeprowadzenia reformy strukturalnej, która wywrze
znaczący wpływ na stabilność finansów publicznych może on podlegać [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • showthemusic.xlx.pl
  • © 2009 Silni rządzą, słabych rzuca się na pożarcie, ci pośredni gdzieś tam przemykają niezauważeni jak pierd-cichacz. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates