Franciszek_MałyszBHPwZakładziePracy 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

cym mikroklimacie lub powoduj¹cych intensywne brudzenie. Po-
winna ona spe³niaæ nastêpuj¹ce wymagania:
1) czêSæ szatni przeznaczona na odzie¿ robocz¹ i Srodki ochro-
ny indywidualnej powinna odpowiadaæ wymaganiom jak dla szatni
odzie¿y roboczej i ochronnej (zob. wy¿ej),
2) czêSæ szatni przeznaczona na odzie¿ w³asn¹ pracowników
powinna odpowiadaæ wymaganiom jak dla szatni odzie¿y w³asnej,
okreSlonym w § 11 lub § 12 za³¹cznika nr 3,
3) ruch u¿ytkowników szatni przepustowej pomiêdzy obu jej
czêSciami powinien odbywaæ siê wy³¹cznie przez zespó³ sanitarny
z natryskami.
Dla pracowników maj¹cych kontakt z substancjami truj¹cymi
lub zakaxnymi powinna byæ przeznaczona odrêbna szatnia przepu-
stowa, spe³niaj¹ca powy¿sze wymagania (§ 16 za³¹cznika nr 3 do
powo³anego rozporz¹dzenia).
82
4.2. Umywalnie
i pomieszczenia z natryskami
Jak powinny byæ urz¹dzone umywalnie?
W sk³ad zespo³u szatni powinny wchodziæ umywalnie ³atwo do-
stêpne dla pracowników i zapewniaj¹ce bezkolizyjny ruch pracow-
ników ju¿ umytych i przebranych w odzie¿ w³asn¹. Umywalnia po-
winna byæ wyposa¿ona w umywalki emaliowane lub wykonane
z materia³u odpornego na korozjê, zgodne z Polsk¹ Norm¹. Do
umywalek powinna byæ doprowadzona woda bie¿¹ca  ciep³a i zim-
na. SzerokoSæ przejScia miêdzy umywalkami a Scian¹ przeciwleg³¹
powinna wynosiæ nie mniej ni¿ 1,3 m, a miêdzy dwoma rzêdami
umywalek  nie mniej ni¿ 2 m.
Na ka¿dych dziesiêciu pracowników najliczniejszej zmiany
powinna w umywalni przypadaæ co najmniej jedna umywalka indy-
widualna, a przy pracach brudz¹cych i w kontakcie z substancja-
mi szkodliwymi lub zakaxnymi  co najmniej jedna umywalka na
ka¿dych piêciu pracowników  lecz nie mniej ni¿ jedna przy mniej-
szej liczbie zatrudnionych. W przypadku zastosowania umywalek
szeregowych do mycia zbiorowego (np. na placach budowy) powin-
no przypadaæ co najmniej jedno stanowisko do mycia (zawór
czerpalny wody) na ka¿dych piêciu pracowników jednoczeSnie za-
trudnionych. Na ka¿dych trzydziestu mê¿czyzn lub na ka¿de dwa-
dzieScia kobiet jednoczeSnie zatrudnionych przy pracach biurowych
lub w warunkach zbli¿onych do tych prac powinna przypadaæ co
najmniej jedna umywalka, lecz nie mniej ni¿ jedna umywalka przy
mniejszej liczbie zatrudnionych. Umywalki powinny byæ instalo-
wane w pomieszczeniach ustêpów lub w ich przedsionkach izola-
cyjnych.
Dla pracowników nara¿onych na zabrudzenie nóg przy pracy
powinny byæ instalowane w umywalniach brodziki do mycia nóg
z doprowadzeniem ciep³ej wody, w iloSci co najmniej jeden brodzik
na ka¿dych dziesiêciu u¿ytkowników. Brodziki nie s¹ jednak wyma-
gane dla pracowników zatrudnionych przy pracach na otwartej prze-
strzeni  poza terenem zak³adu pracy.
83
Jakie wymogi powinny spe³niaæ pomieszczenia z natryskami?
W zespole szatni powinny znajdowaæ siê pomieszczenia z natry-
skami, jeSli wymagaj¹ tego warunki pracy lub ochrona zdrowia pra-
cowników. Pomieszczenia z natryskami powinny byæ ³atwo dostêp-
ne dla pracowników i zapewniaæ bezkolizyjny ruch pracowników
ju¿ umytych i ubranych w odzie¿ w³asn¹. Na ka¿dych oSmiu pra-
cowników najliczniejszej zmiany wykonuj¹cych prace powoduj¹ce
zabrudzenie ich cia³a powinna przypadaæ co najmniej jedna kabina
natryskowa, a przy pracach, o których mowa w § 16 ust. 1, co naj-
mniej jedna kabina natryskowa na ka¿dych piêciu pracowników 
lecz nie mniej ni¿ jedna przy mniejszej liczbie zatrudnionych. Wy-
miary kabin natryskowych powinny byæ zgodne z przepisami tech-
niczno-budowlanymi. SzerokoSæ przejScia miêdzy dwoma rzêdami
kabin, przy zastosowaniu zas³on zasuwanych lub Scianek os³aniaj¹-
cych powinna wynosiæ co najmniej 1,30 m, a miêdzy kabinami
i Scian¹  co najmniej 0,90 m.
W pomieszczeniu z natryskami poszczególne sitka powinny byæ
zainstalowane w oddzielnych kabinach i umieszczone w taki spo-
sób, aby strumieñ wody sp³ywa³ na ramiona, a nie na g³owê. Po-
mieszczenie z natryskami, w którym znajduje siê wiêcej ni¿ szeSæ
sitek, powinno byæ oddzielone od szatni pomieszczeniem izoluj¹-
cym. Do natrysków powinna byæ doprowadzona woda bie¿¹ca zim-
na i ciep³a. Woda zu¿yta powinna byæ odprowadzana do kanalizacji.
Przy pomieszczeniach z natryskami powinna znajdowaæ siê wydzie-
lona kabina z jedn¹ misk¹ ustêpow¹ na ka¿de dziesiêæ natrysków,
lecz nie mniej ni¿ jedn¹.
Temperatura wody ciep³ej doprowadzonej do umywalek, natry-
sków i brodzików przy stosowaniu centralnej regulacji lub zbioro-
wego mieszania wody powinna wynosiæ od 35°C do 40°C (od 308 K
do 313 K), a w przypadku indywidualnego mieszania wody  od
50°C do 60°C (323 K do 333 K). W pomieszczeniach umywalni na-
le¿y zapewniæ co najmniej dwukrotn¹ wymianê powietrza w ci¹gu
godziny, natomiast w pomieszczeniach z natryskami wymiana ta nie
powinna byæ mniejsza ni¿ piêciokrotna w ci¹gu godziny (§ 17 24
za³¹cznika nr 3 do powo³anego rozporz¹dzenia w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeñstwa i higieny pracy).
84
4.3. Jadalnie
Którzy pracodawcy powinni urz¹dziæ jadalniê dla pracowników?
Zgodnie z § 29 za³¹cznika nr 3 do powo³anego rozporz¹dzenia,
pracodawca zatrudniaj¹cy powy¿ej dwudziestu pracowników na jed-
nej zmianie powinien zapewniæ pracownikom pomieszczenie do
spo¿ywania posi³ków (jadalniê). Obowi¹zek taki dotyczy równie¿
pracodawców zatrudniaj¹cych dwudziestu i mniej pracowników, je-
¿eli nara¿eni s¹ na kontakt ze szkodliwymi Srodkami chemicznymi
lub promieniotwórczymi, materia³ami biologicznie zakaxnymi albo
przy pracach szczególnie brudz¹cych. Nie dotyczy to jednak zak³a-
dów pracy, w których wykonywane s¹ prace wy³¹cznie o charakte-
rze biurowym. W jadalni powinny byæ umieszczone w widocznych
miejscach napisy lub znaki informuj¹ce o zakazie palenia tytoniu.
Jakiego rodzaju mog¹ byæ jadalnie?
Przepisy ustalaj¹ trzy typy jadalni:
1) jadalnia przeznaczona do spo¿ywania posi³ków w³asnych
(typ I),
2) jadalnia przeznaczona do spo¿ywania posi³ków w³asnych
i wydawania napojów (typ II),
3) jadalnia z zapleczem  przeznaczona do spo¿ywania posi³-
ków profilaktycznych (typ III), przy czym dopuszcza siê ³¹czenie ja-
dalni typu II i III.
W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadaæ co najmniej
1,1 m2 powierzchni na ka¿dego z pracowników jednoczeSnie spo¿y-
waj¹cych posi³ek. Powierzchnia jadalni nie powinna byæ mniejsza
ni¿ 8 m2. Jadalnia typu II powinna sk³adaæ siê z dwóch czêSci:
" jadalni w³aSciwej odpowiadaj¹cej wymaganiom jadalni typu
I oraz
" pomieszczeñ do przygotowywania, wydawania napojów
i zmywania naczyñ sto³owych.
Jadalnia typu III powinna odpowiadaæ wymaganiom okreSlonym
dla jadalni typu II oraz powinna posiadaæ wêze³ sanitarny dla kon-
sumentów i wêze³ sanitarny z szatni¹ dla pracowników obs³ugi.
85
Jakie wymogi powinna spe³niaæ jadalnia?
Dla ka¿dego pracownika spo¿ywaj¹cego posi³ek w jadalni po- [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • showthemusic.xlx.pl
  • © 2009 Silni rzÄ…dzÄ…, sÅ‚abych rzuca siÄ™ na pożarcie, ci poÅ›redni gdzieÅ› tam przemykajÄ… niezauważeni jak pierd-cichacz. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates