[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Zarówno mówienie o czyichś wadach, jak i reagowanie na takie uwagi, powinno być
taktowne. Ktoś, kto wytyka wady bez kultury, używając nieprzyjemnych i szorstkich słów,
może uczynić więcej szkody niż pożytku zarówno sobie, jak i osobie, której błędy wytyka.
Ktoś, kto mówi ze złością i urazą nie może być uważny i nie jest w stanie jasno się wyrażać.
Ktoś, kogo szorstkie słowa ranią, może przestać uważać i nie słyszeć tego, co naprawdę mówi
druga osoba. Powinniśmy zarówno mówić, jak i słuchać z uwagą, aby odnieść korzyść
zarówno z mówienia, jak i ze słuchania. Kiedy słuchamy i mówimy z uwagą, nasz umysł
wolny jest od chciwości, samolubstwa, nienawiści i złudzeń. Oto Nasz Cel.
Kiedy medytujemy, wszyscy musimy obrać sobie jakiś cel, bowiem jeśli go nie mamy,
będziemy błądzić po omacku w ciemności, ślepo podążając za czyimiś wskazówkami
dotyczącymi medytacji. Cokolwiek robimy świadomie i z chęcią, musi to być celowe. Celem
osoby praktykującej medytację Vipassana nie jest ściganie się z innymi o to, kto pierwszy
uzyska oświecenie lub by mieć większą władzę albo by odnieść więcej korzyści niż inni,
ponieważ praktykujący uważność nie rywalizują ze sobą.
Naszym celem jest osiągnięcie doskonałości dotyczącej szlachetnych i pożądanych cech
ukrytych w naszej podświadomości. Na ten cel składa się pięć elementów: oczyszczenie
umysłu, przezwyciężenie smutku i rozpaczy, przezwyciężenie bólu i żalu, wydeptanie
właściwej ścieżki prowadzącej do osiągnięcia wiecznego spokoju oraz szczęścia dzięki
podążaniu tą ścieżką. Mając w pamięci ten 5-elementowy cel, możemy kroczyć do przodu z
nadzieją i pewnością, że go osiągniemy.
Praktyka
Kiedy już usiądziesz, nie zmieniaj pozycji aż upłynie czas, który wyznaczyłeś sobie na
początku. Przypuśćmy, że zmienisz pozycję, ponieważ jest niewygodna i przyjmujesz inną
pozycję. Po chwili również ta nowa pozycja staje się niewygodna. Wtedy chcesz ponownie
zmienić ją, lecz również i ona po chwili będzie niewygodna. Tak więc przez cały czas, kiedy
siedzisz na poduszce medytacyjnej, będziesz wiercił się, ruszał, zmieniał pozycje i być może
nie osiągniesz stanu głębokiej i odpowiedniej koncentracji. Dlatego też nie zmieniaj pozycji,
którą wybrałeś na początku, bez względu na to, jak bardzo byłaby bolesna.
Aby uniknąć zmiany pozycji określ od razu na początku, jak długo będziesz medytować. Jeśli
nigdy wcześniej nie medytowałeś, siedz bez ruchu najwyżej 20 minut. W miarę praktyki
możesz wydłużyć czas siedzenia. Długość siedzenia zależy od tego, jak dużo czasu masz na
praktykę oraz od tego, jak długo możesz siedzieć, nie odczuwając przeszywającego bólu.
Nie powinniśmy wyznaczać sobie jakiegoś okresu czasu na osiągnięcie celu, ponieważ nasze
osiągnięcia zależą od tego, jakie postępy czynimy w praktyce w oparciu o zrozumienie i
rozwój naszych przymiotów duchowych. Musimy wytrwale i uważnie pracować, by osiągnąć
37 AstralDynamics.pl
Praktyka
cel, nie wyznaczając sobie czasu, w jakim musimy go osiągnąć. Dotrzemy do celu, kiedy
będziemy gotowi. Wszystko, co musimy zrobić, to przygotować się na jego osiągnięcie.
Kiedy będziesz już siedział bez ruchu, zamknij oczy. Nasz umysł przypomina filiżankę z
mętną wodą. Im dłużej jej nie poruszamy, tym więcej mułu się osadzi, a woda stanie się
przezroczysta. Podobnie, jeśli pozostaniesz w ciszy i bezruchu, niepodzielnie skupiając cała
uwagę na przedmiocie medytacji, twój umysł uspokoi się i zacznie doświadczać błogości.
Aby przygotować się na to osiągnięcie, powinniśmy koncentrować umysł na chwili obecnej.
Chwila obecna zmienia się tak szybko, że przypadkowy obserwator wydaje się w ogóle nie
dostrzegać jej istnienia. W każdej chwili coś się dzieje i żadna nie umyka bez zwrócenia
uwagi na to, co się w niej dzieje. Wobec tego moment, na którym próbujemy całkowicie
skupić uwagę, to chwila obecna. Umysł przechodzi przez serię wydarzeń, podobnie jak seria
przezroczy przechodzi przez projektor. Niektóre z tych przezroczy pochodzą z przeszłości, a
inne są naszymi wyobrażeniami rzeczy, które zamierzamy robić w przyszłości.
Umysłowi trudno się skupić bez obiektu. Wobec tego musimy dać umysłowi obiekt, który
zawsze i wszędzie będzie pod ręką. Czymś takim jest oddech. Umysł nie musi bardzo się
wysilać, by odnalezć oddech, bowiem oddech w każdej chwili wpływa i wypływa przez nasze
nozdrza. Kiedy praktykujemy uważność w każdym momencie, umysł z łatwością skupia się
na oddechu, ponieważ oddech jest bardziej wyrazny i trwały niż jakikolwiek inny obiekt.
Kiedy już usiądziesz w sposób opisany powyżej i podzielisz się życzliwością ze wszystkimi,
wez trzy głębokie oddechy. Kiedy tak zrobisz, zacznij oddychać normalnie, pozwalając, by
oddech wpływał i wypływał swobodnie, bez wysiłku i zacznij koncentrować się na brzegu
nozdrzy. Po prostu zwróć uwagę na wdech i wydech. Między wdechem a wydechem, jest
krótka przerwa. Zwróć na nią uwagę, jak również na moment, kiedy zaczyna się wydech.
Kiedy skończy się wydech, jest kolejna krótka przerwa, zanim zacznie się wdech. Zwróć
uwagę również i na tę krótką przerwę. Oznacza to, że w trakcie oddechu następują dwie
przerwy - jedna pod koniec wdechu, druga pod koniec wydechu. Obydwie są tak krótkie, że
być może nie zdajesz sobie z nich sprawy. Lecz jeśli jesteś uważny, zauważysz je.
Nie próbuj niczego ubierać w słowa ani obejmować rozumem. Po prostu zauważaj wdech i
wydech bez mówienia sobie "robię wdech" lub "robię wydech". Kiedy skupisz uwagę na
oddechu, ignoruj pojawiające się myśli, wspomnienia, dzwięki, zapachy, smaki itd., i
skoncentruj uwagę wyłącznie na oddechu, na niczym innym.
Na początku zarówno wdechy, jak i wydechy są krótkie, ponieważ ani ciało, ani umysł nie są
spokojne i zrelaksowane. Zwróć uwagę na odczucie krótkiego wdechu i krótkiego wydechu,
kiedy mają miejsce, nie mówiąc sobie "krótki wdech" lub "krótki wydech". Kiedy tak
obserwujesz odczucie krótkiego wdechu i krótkiego wydechu, twoje ciało i umysł stają się
stosunkowo spokojne. Wtedy oddech wydłuża się. Zwróć uwagę na to odczucie, nie mówiąc
sobie "długi oddech". Następnie obserwuj cały proces oddychania od początku do końca. W
38 AstralDynamics.pl
Medytacja Vipassana w prostych słowach
konsekwencji oddech stanie się subtelny, a ciało i umysł spokojniejsze niż uprzednio.
Zaobserwuj uczucie spokoju związane z oddechem.
Co robić kiedy rozpraszamy się?
Pomimo ustawicznych wysiłków, by skupić się na oddechu, umysł może rozproszyć się.
Może powrócić do przeszłych wydarzeń i nagle zorientujesz się, że wspominasz miejsca, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • showthemusic.xlx.pl
  • © 2009 Silni rządzą, słabych rzuca się na pożarcie, ci pośredni gdzieś tam przemykają niezauważeni jak pierd-cichacz. - Ceske - Sjezdovky .cz. Design downloaded from free website templates